فروشگاه آنلاین کتاب

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین کتاب در 1 روز

تاریخ انتشار:

8 تیر 1402

زمان مطالعه:

5 دقیقه

اشتراک در

فهرست مطالب

راه‌اندازی فروشگاه آنلاین کتاب در 1 روز

این روز‌ها، بازار فروشگاه‌های اینترنتی به شدت در حال رشد و توسعه است. شاید وقت آن رسیده که شما هم فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید و به جمع هزاران فروشگاه آنلاین در زمینه شغلی خود وارد شوید. در این مقاله کاربردی، با شما خواهم بود تا به راحتی یک فروشگاه اینترنتی کتاب را برای خودتان راه‌اندازی کنید.

راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی کتاب در ایران به عنوان یک آنلاین مارکت از سال 1378 به شکلی چشمگیر در حال رونق گرفتن است. این سبک فروشگاه ها، به کاربران این امکان را می دهد تا بدون نیاز به حضور فیزیکی، کتاب‌های مختلف را از راه دور سفارش داده و درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرند.

در این مقاله، همه سوالات شما درباره راه‌اندازی و مدیریت یک فروشگاه اینترنتی کتاب را پاسخ خواهم داد. از تحقیقات اولیه تا انتخاب نام فروشگاه، از طراحی سایت تا به‌روزرسانی محتوا، از بهینه‌سازی جستجوگرها تا تبلیغات آنلاین، همه راهکارهای لازم برای راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی کتاب را در این مقاله خواهید یافت.

فروشگاه آنلاین کتاب

تحقیقات و شناخت بازار هدف

به منظور راه اندازی فروشگاه آنلاین کتاب، اولین قدم ما باید تحقیقاتی در مورد نیاز و تمایلات مشتریان هدف انجام دهیم. با بررسی نیازهای مشتریان هدف، می‌توانیم محصولات و خدمات خود را بهینه سازی کنیم. ممکن است با توجه به نیاز مشتریان هدف خود بر روی کتاب‌های صوتی و پی دی اف تمرکز کنید و یا فقط به فروشگاه کتاب‌های واقعی بپردازید.

طراحی اپلیکیشن اندروید - بیلگی سافت

انتخاب عنوان و دامنه مناسب برای فروشگاه آنلاین

عنوان و دامنه همانند آدرس فیزیکی یک فروشگاه واقعی است. شما برای دسترسی مشتریان به فروشگاه آنلاین خود می‌توانید با ارائه آدرس فروشگاه که متشکل از عنوان + دامنه می‌باشد استفاده کنید.

دامنه‌های مختلفی وجود دارد که هرکدام برای منظور خاصی استفاده می‌شود. اما رایج‌ترین آنها com (دامنه بین‌المللی) و ir (مختص کشور ایران) می‌باشد.

برای تهیه دامنه ir می‌توانید از طریق سایت ایرنیک اقدام کنید.

که بیشتر سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین هر دو دامنه(درصورت آزاد بودن) را خریداری می‌کنند.

انتخاب بستر مناسب برای فروشگاه آنلاین

راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین کتاب، متقاضیان را با چالش‌های فنی و تجاری مختلفی روبه رو می‌کند.

برای راه‌اندازی موفق یک آنلاین مارکت کتاب، اولین قدم، انتخاب یک بستر فروشگاهی مناسب است. این بستر باید به شما امکان مدیریت محصولات، سفارشات، پرداخت‌ها و ارتباط با مشتریان را فراهم سازد.

همچنین باید قابلیت‌های مهمی مانند جستجوی پیشرفته، دسته‌بندی محصولات، نظرات کاربران و امکانات امتیازدهی را در اختیار شما قرار دهد.

برای انتخاب این بستر گزینه‌های متفاوتی را پییش رو دارید. استفاده از CMS های آماده  یا یک CMS اختصاصی!!! کدام برای شما بهتر خواهد بود؟

پیشنهاد من برای شما در ابتدای راه استفاده از CMS آماده‌ای مانند وردپرس خواهد بود! دلیل این پیشنهاد را اینطور می‌توانم بیان کنم که در ابتدای راه پرداخت یک هزینه بالا برای یک CMS اختصاصی کار عاقلانه‌ای نخواهد بود. شما هزینه‌ای که قرار است برای آن پرداخت کنید بهتر است در زمینه‌های بازاریابی و تولید محتوا، که در ادامه مقاله توضیح خواهم داد، هزینه کنید. برای این کار چند دلیل دارم که مهمترین آن نیمه کاره رها کردن فروشگاه آنلاین پس از مدتی فعالیت توسط صاحبانان آنهاست. بیشتر کسانی که اقدام به راه اندازی یک کسب و کار آنلاین می‌کنند به دلایل متعددی از ادامه کار دلسرد می‌شوند و فروشگاه خود را رها می‌کنند.

با توجه به توضیحاتی که در بالا ارائه کردم بهتر است از وردپرس استفاده کنید! اما سوالاتی که شاید برایتان پیش بیاید این است که وردپرس چیست؟ آیا وردپرس پاسخگوی فروشگاه آنلاین من خواهد بود؟ آیا امکانات مورد نیاز من برای فروشگاه را برآورده می‌کند؟ آیا وردپرس امن است؟

برای تمام سوالاتی که در ذهن دارید می توانم اینگونه پاسخ دهم که طبق آمار منتشر شده از W3Techs، حدود ۴۳% از کل وب سایت های دنیا با وردپرس طراحی شده اند. اگر بخواهیم این آمار را فقط درباره سایت‌هایی که به وسیله CMS ها ساخته شده اند بررسی کنیم، آمار استفاده از وردپرس بسیار بیشتر می‌شود تا جایی که به عدد ۶۴٫۳% می‌رسیم!

مقایسه وردپرس با سایر CMSها

پس با خیال راحت می‌توانید از وردپرس برای پیاده سازی فروشگاه آنلاین کتاب خود استفاده کنید.

اطلاعاتی که در مورد کتاب‌ها باید بدانید

شما به عنوان یک فروشگاه آنلاین کتاب باید در ویژگی‌های عمومی یک کتاب را بدانید و حتما در وارد کردن اطلاعات یک کتاب در سایت همه آن اطلاعات را وارد کنید. به عنوان مثال من به چند نمونه از این اطلاعات  اشاره می‌کنم:

  • شابک یا (ISBN): شابک مخفف «شمارۀ استاندارد بین‌المللی کتاب» است که 10 یا 13 رقمی است و برای شناسایی یک کتاب استفاده می‌شود. کتابخانه‌ها، ناشران، خرده‌فروشان و سایر مشاغل در زنجیرۀ تأمین کتاب از این شمارۀ منحصر‌به‌فرد برای سفارش‌دهی و کنترل موجودی استفاده می‌کنند.
  • انتشارات: مؤسسه یا مجموعه‌ای که آثار نویسندگان اعم از کتاب و… را منتشر می‌سازد.
  • نوبت چاپ: این گزینه شماره چاپ کتاب را نشان می دهد. به عنوان مثال چاپ سوم نشان می‌دهد این کتاب برای سومین بار چاپ شده است.

تامین کتاب برای فروش

در ابتدا شما به مدل‌های مختلفی می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید به عنوان مثال شما با یک ناشر همکاری می‌کنید و کتاب‌های آن ناشر را برای فروش ارائه می‌کنید، یا خود اقدام به تهیه  و فروش کتاب‌ها می‌کنید. از هر طریقی که برایتان میسر است می‌توانید مدل بیزینس خود را در ابتدای کار راه اندازی کنید.

اما با افزایش مشتریان و تنوع سلایق شما را مجبور می‌کند تنوع کتاب‌های خودتان را افزایش دهید! برای این کار هم می‌توانید کتاب‌های متنوع را از یک توزیع کننده و یا عمده فروش تهیه کنید و یا باعقد قرارداد فروش با ناشران مختلف اقدام به فروش کتاب‌های متنوع از تمامی ناشران کنید.

جذب مشتری

برای جذب ترافیک و مشتریان هدف، باید از روش های مختلف تبلیغاتی استفاده کنید. استفاده از تبلیغات آنلاین از جمله تبلیغات گوگل، فیسبوک و اینستاگرام می‌تواند به شما کمک کند تا به یک جمعیت بزرگ از کاربران اینترنتی دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید از روش‌های سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی یا تابلو های تبلیغاتی در شهرها استفاده کنید. اما باز هم به دلیل هزینه بالای این نوع تبلیغات در ابتدای کار من آن را پیشنهاد نمی‌دهم!

اما، برای موفقیت در بازار آنلاین، حضور در شبکه های اجتماعی بسیار حیاتی است. ایجاد محتوای مناسب برای شبکه های اجتماعی و تعامل فعال با کاربران، می تواند به شما کمک کند تا بازدید و فروش را بهبود بخشید.

جذب مشتری از طریق جستجو در گوگل

همانطور که می‌دانید در فضای مجازی یک فرد برای یافتن چیزی که دنبال آن است اولین کار جستجو کردن کلمه مورد نظرش در گوگل می‌باشد. گوگل نیز بر حسب اطلاعاتی که از سایت‌ها دارد، برایش سایت‌هایی را بر اساس اولویت لیست می‌کند. این لیست بندی گوگل پارامترها و قوانینی دارد که برحسب آنها سایت‌هایی را به کاربر نمایش می دهد.

به مجموعه کارهایی(قانونی) که کاربران انجام می‌دهند تا از نظر گوگل امتیاز بالایی داشته باشند را SEO (Search Engine Optimization) یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌گویند.

سئو یک کار تخصصی است و باید توسط یک شخص که تجربه و علم این کار را دارد انجام شود. انجام بعضی از کارها از نظر گوگل غیرقانونی است و برای آنها امتیاز منفی لحاظ می‌کند. مانند کپی از سایت‌های دیگر!!! شماا باید سعی کنید برای نوشته ها و تصاویر محصولات سایت از اطلاعات یونیک استفاده کنید. 

البته دقت کنید من برای نوشته‌ها و تصاویر کلمه یونیک را استفاده کردم!!! برای ویژگی‌های یک محصول که در یک سایت دیگر استفاده می‌شود نمی‌توان از کلمه یونیک استفاده کرد! به عنوان مثال برای یک کتاب مشابه با نویسنده و انتشارات یکسان نمی‌توان ویژگی متفاوتی داشت، نام کتاب، نویسنده، انتشارات، شابک، چاپ و … همگی یکسان هستند.

فروش اولین کتاب در فروشگاه آنلاین

تا به اینجای کار شما با انتخاب بستر مناسب، آشنایی با کتاب، یافتن توزیع کنندگان و ناشران برای همکاری، راه‌های جذب مشتری و … آشنا شدید! حال باید اولین فروش خود را تجربه کنید.

در پایان مهمترین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که در یک فروشگاه آنلاین مشتری با شما ارتباط ندارد و ظاهر فروشگاه آنلاین شما باید در اولین قدم حس اعتماد را در مشتری ایجاد کند. برای ایجاد این حس در قدم اول آدرس کامل پستی، راه‌های ارتباط مستقیم مخصوصا شماره تماس را در سایت درج کنید. برای فروشگاه خود اینماد تهیه کنید.

برای راه اندازی فروشگاه آنلاین خود می‌توانید از مشاوران و متخصصین بیلگی سافت راهنمایی رایگان دریافت کنید و یا کار پیاده سازی فروشگاهتان را به ما بسپارید.

bilgisoft logo

بیلگی سافت

ما از ساعت 08:00 تا ساعت 21:00 در دفتر هستیم.

با ما تماس بگیرید!

شماره‌های تماس

32338032 021

پست الکترونیکی

info@bilgisoft.ir

مشاوره تلفنی رایگان

همین الان، اطلاعات تماس خود را وارد نمایید.